Talán az egyik leggyakoribb kérdés, amit az előadásaimon és a képzéseimen hallok tanuló és pályakezdő lakberendezőktől, az a következő:
Legtöbbször – OKJ-s, most már IKK-s rendszerben – végzett pályakezdő lakberendezők kérdezik tőlem, bizonyítvánnyal a kezükben, hogy hol vannak a lakberendező állások, és hogy mégis hova küldhetik az önéletrajzot.
Ezek az önéletrajzok és motivációs levelek pedig százasával landolnak a postaládámban – szakmai gyakorlatra jelentkezve – végzett tervezőktől, abban reménykedve, hogy akad egy asszisztensi, vagy gyakornoki állásom, ahol elkezdhetik a szakmát. És ez valóban nem könnyű helyzet. Teljesen átérzem. Sem a jelentkezőnek, sem pedig a leendő munkáltatónak. Én is voltam kezdő, és most már látom mind a két oldalt.
Ezekre visszatekintve, és a többszáz lakberendezővel elbeszélgetve arra jutottam, hogy megosztom veletek, hogy mi az a 3 legnagyobb tévhit, amit a lakberendező szakma elkezdéséről gondolnak a kezdő tervezők.
Óriási tévhit. Egyrészt azért, mert szélsőségesen kevés tervező mellett van lehetőség gyakornoki vagy asszisztensi állást találni, másrészt azért, mert azok a tervezők, akik ilyen pozícióba vesznek fel maguk mellé, ők nem a kreatív tervezői feladatokkal fognak megbízni, hanem azokkal az adminisztratív munkafolyamatokkal, amiket számukra terhes elvégezni. Így ezeknek a pozícióknak a célja nem a Te tudatos szakmai fejlesztésed lesz, hanem az, hogy az adott tervező válláról levedd az adminisztratív terheket, és a lóti-futi munkákat. Ez soha nem fog téged szakmailag annyira fejleszteni, hogy a pozíció elvégzése után saját lábra állj.
Igen, biztosan fontos lesz majd az első munkád, mint referencia munka. De azt várni, hogy majd ez utána magától fogja működtetni a karriered és a vállalkozásod, éveken át, anélkül, hogy hirdetnéd magad a nagyvilág előtt, óriási hiba. Sokan összekeverik a lakberendező szolgáltatásokat a kisebb értékű, és nagyobb hagyománnyal bíró szolgáltatások üzleti modelljével. Ilyen például egy körmös, vagy fodrász foglalkozás. A szakmának többszáz éves hagyománya van, a szolgáltatás általában párezer, vagy pár tízezer Ft, és ha igénybe vesszük a szolgáltatást, de nem tetszik, akkor „pár héten belül úgyis lenő”. Így nem olyan nagy a kockázat. Egy belsőépítészeti vagy lakberendezési szolgáltatás viszont a legtöbb esetben sokkal hosszabb ideig tart, kategóriákkal drágább, – legtöbbször többszázezer, többmillió Ft-os átalakításokról van szó – ami aztán évtizedeken át tartós marad. Sokkal nagyobb a kockázat, így sokkal nehezebb értékesíteni és ajánlani a szolgáltatást.
Tipikus esete a kifogás gyűjtésnek, és annak, amikor szakmai karrier építésünk elakadását egy külső körülményre fogjuk. „Ha valaki nem segít nekem, akkor el se kezdem, mert egyedül ez nem tud működni”. A jó hír az, hogy tud működni. Nincsen szükséged senki másra, csak saját magadra. Nincs szükség kapcsolatokra, sem befolyásos emberekre, sem nagy kezdőtőkékre. Nekem sem volt a birtokomban egyik sem ezek közül. Teljesen önállóan, egyedül építettem föl a belsőépítészeti és lakberendező cégeimet, szorgalmas munkával, segítség nélkül.
Hogy hogyan csináltam? Gyere el ingyenes online Lakberendező Karrierépítő előadásomra, és megmutatom. Megmutatom, hogyan építettem föl saját profi Lakberendező karrierem, 6 kulcs lépésben. Ha nekem sikerült, neked is menni fog. Itt tudsz regisztrálni:
“Küldetésem, hogy motivációt, bátorságot, és magabiztos tudást adjak minden tervezőnek saját profi Designer Karrierje felépítésében.”